[Old Firm] Accolade


Hello guys,

During this year of important celebrations regarding some of the most important video games companies ever, find its own place even the “little” accolade, founded thirtyfive years ago today, November 12th, 1984. Accolade can be considered like a “grandson” of Atari: its founders, Alan Miller and Bob Whitehead, after being developers for Atari, quit the company and founded Activision, the first of the “third parties”, before leaving it and creating Accolade in 1984.

The first year of the company was just a transition year, with the sole action game SunDog: Frozen Legacy produced, but already from 1985 the company started to vreate great games and earn big money, especially thanks to the debut of the Hardball series, whose first title is dated 1985, developed for Commodore 64. Thanks to this and other couple of titles already in 1985 Accolade had a revenue of 1,5 million $ that became 5 in 1986, also thanks to games like Ace of Aces. In 1987 the release of the first Test Drive meant another injection of money for the company that managed to put on the market some titles that later became cult classics like the immortal Grand Prix Circuit, “father” of the various F1GP, GP2, GP3 and GP4. During the following years and until the early 90s Accolade was keen to consolidate its own IPs developing or publishing sequels for some of their flagships Hardball and Test Drive; in 1989 they released the interesting horror experiment Don’t Go Alone.

The big success for Accolade cam in 1990-1991 when the company, both as a developer and publisher, put its name behind a series of success like Elvira, Altered Destiny and The Games: Winter Challenge, and publishing some conversions of famous games like Turrican, MiG-29 Fulcrum and Home Alone.

After 1992 Accolade consolidated its position as a leader of the sport games market with the sequels of the Hardball series (among which I like to remember Hardball IV that made me fall in love with baseball back then), Test Drive, the longeve golf series Jack Niklaus, Summer Challenge (sequel of Winter Challenge), Unnecessary Roughness and introducing the mascot Bubsy in the game Bubsy in: Claws Encounters of the Furred Kind.

In April 1999 Accolade got acquired by Inforgrames Entertainment for 60 millions $ and reneamed Infogrames North America that was in turn acquired by Infogrames Inc. losing once and forever its independency. Only in 2017 the company Billionsoft purchased the Accolade brand name with the intension of revive the Bubsy series, leading to the release the same year of Bubsy: The Woolies Strike Back.


Buongiorno a tutti,

In quest anno di importanti celebrazioni per quanto riguarda le maggiori aziende nella storia dei videogiochi trova spazio anche la “piccola” Accolade, fondata trentacinque anni fa oggi, 12 Novembre, 1984. La Accolade può essere considerata una sorta di “nipote” dell’Atari: infatti i suoi fondatori, Alan Miller e Bob Whitehead, dopo essere stati sviluppatori di software per Atari fondarono nel 1979 la Activision, la prima delle cosiddette “terze parti” ad essere creata, per poi uscirne e fondare Accolade nel 1984.

Il primo anno fu un semplice “assestamento” con il solo gioco d’azione SunDog: Frozen Legacy prodotto, ma già dal 1985 l’azienda iniziò a macinare successi e far soldi, soprattutto grazie al debutto della serie Hardball, io cui primo capitolo è proprio del 1985, sviluppato per Commodore 64. Grazie a questo e ad un paio di altri titoli già nel 1985 Accolade aveva incassi per 1,5 milioni di dollari che nel 1986 divennero 5, grazie anche a giochi come Ace of Aces. Nel 1987 la pubblicazione del primo Test Drive fece ancora aumentare gli utili della società che riuscì a piazzare sul mercato alcuni titoli divenuti in seguito grandi classici, come l’immortale Grand Prix Circuit, “papà” dei vari F1GP, GP2, GP3 e GP4. Negli anni successivi e fino ai primi anni ’90 Accolade si dedicò a consolidare le proprie IP, producendo o distribuendo seguiti dei loro cavalli di battaglia Hardball e Test Drive; del 1989 è l’interessante esperimento horror Don’t Go Alone.

Il grande successo arrivò nel biennio 1990-1991 dove Accolade, figurando sia come sviluppatore che distributore, metterà in fila una serie di successi come Elvira, Altered Destiny e The Games: Winter Challenge, mettendo lo zampino anche nella distribuzione di alcune conversioni di Turrican, MiG-29 Fulcrum e Home Alone.

Negli anni successivi consolidò la propria posizione nel mercato dei giochi sportivi con i seguiti della serie Hardball (tra i quali cito Hardball IV che mi fece innamorare del baseball a suo tempo), Test Drive, la longeva serie di golf Jack Niklaus, Summer Challenge (seguito di Winter Challenge), Unnecessary Roughness e introducendo il personaggio di Bubsy nel gioco Bubsy in: Claws Encounters of the Furred Kind.

Nell’Aprile del 1999 Accolade fu acquistata da Infogrames Entertainment per 60 milioni di $ e rinominata Infogrames North America che fu in seguito rilevata da Infogrames Inc. perdendo del tutto la propria indipendenza. Solo nel 2017 la società Billionsoft acquistò il nome Accolade con l’intenzione di rivitalizzare la serie di Bubsy, che portò allo sviluppo nello stesso anno di Bubsy: The Woolies Strike Back.

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