[The 2600er] Superman


Copyright: 1983 (Atari Corp.), 1988 (John Palevich)

Release Date: August 1979

Developer: Atari

Publisher: Atari

Deisgner: John Dunn (programmer)

Code: CX2631

Description

Nowadays, licensed videogames are something we take for granted and, moreover, they’re ofter part of the hype surrounding an opera and in some cases its complimemntary, adding sub-plots and characters not present in the original movie. At the end of the 70s when videogames were still something new ann almost mysterious, making a game based on a movie was a novelty and when in 1979 Superman came out, it was a big surprise. Based on the movie with the same name in turn based on the comic, Supeman is Atari attempt to enlarge its base even though due to the technical limitations of the hardware, the result, at least with today’s standards, is almost ridicule.

But at the time just the fact to have a multiple screens adventure (one of the first) wasn’t a small thing and relive the adventures of a superhero comfortably sit on the sofa in front of the TV was almost a dream. The game has been developed on a prototype made by Warren Robinett, famous for its opera Adventure and is based on Superman attempts to restore a bridge destroyed by Lex Luthor, take down the criminals and transform again in Clark Kent on the famous phone box in time to go back at Daily Planet. As a good superhero, Superman cas use three of its superpowers: x-ray vision, strenght and the ability to fly.


Al giorno d’oggi i giochi tratti da film e serie TV sono una cosa assolutamente normale e, anzi, sono spesso parte della macchina pubblicitaria attorno ad un’opera e in alcuni casi sono complementari ad essa, aggiungendo sottotrame e personaggi assenti nella pellicola principale. A fine anni ’70 quando i videogames erano ancora qualcosa di nuovo e quasi misterioso, fare un gioco tratto da un film era una novità e così quando uscì nel 1979 Superman, la sorpresa fu tanta. Tratto dall’omonimo film, a sua volta tratto dall’omonimo fumetto, Superman è il tentativo di Atari di avvicinare le masse ai loro prodotti anche se, complice la povertà di mezzi hardware, il risultato, almeno con gli occhi di oggi, è quasi ridicolo.

Eppure ai tempi già il fatto di avere un’avventura che si articolasse in più di uno schermo (fu una delle prime) non era cosa da poco e cercare di rivivere le avventure di un supereroe comodamente a casa davanti alla TV era poco meno che un sogno. Il gioco fu sviluppato sul prototipo di Warren Robinett, più famoso per la sua opera Adventure ed è incentrato sul tentativo di Superman di ripristinare il ponte distrutto da Lex Luthor, far fuori i criminali e ritrasformarsi in Clark Kent nella celebre cabina telefonica in tempo per tornare al Daily Planet. Da buon supereroe Superman può usare tre dei suoi poteri: super forza, visione a raggi x e volo.

Below you find other two images related to the game: the back of the box and the label of the cartridge itself.

We read from the back of the box:

ALL the original SUPERMAN* characters in an authentic setting, providing an exciting game where only you as SUPERMAN can restore law and order to METROPOLIS*.

Sources

As frequently happens when we talk about very old games, when still there wasn’t a proper “culture” about them, to track down precise informations about the release date is always hard, even becuse some games had a sort of “pre-release” for mail orders and it’s hard to understand when the first copy has been shipped and when the first copy appeared on the shelves. According to three of the best sources online (AtariAge, Random Terrain and archive.org) and with a bit of cross reference we can at least suggest that the release date is summer of 1979, but most likely August.

On Billboard on June 23rd is stated that:

With video game cartridges representing half the projected volume of the market this year, Phil Quigley of Atari—which just added Superman to its expanding game line sees record retailers as a natural outlet for the software.

But the first mention of the game is a Sears ad dated September 2nd, 1979 in which the game has a price tag of 24,99$. Usually these ads come out just after the release of the game and giving the fact that is if not full price, at least not yet at a bargain price so it’s unlike that the game has been released more than a month before.

Come spesso accade quando si parla di giochi molto vecchi, quando ancora non esisteva ancora una vera e propria “cultura” del videogame, rintracciare informazioni precise sulla data di rilascio è sempre dura, anche perchè alcuni giochi avevano una sorta di “pre-release” per gli ordini postali, quindi è difficile stabilire quando sia stata spedita la prima copia o quando la prima cartuccia è arrivata sugli scaffali. Secondo le tre migliori fonti online (AtariAge, Randome Terrain e archive.org) e incrociando un po’ di dati possiamo quantomeno ipotizzare un release estiva, ma più probabilmente in agosto.

Se è vero che Billboard nel Giugno del ’79 scrive

With video game cartridges representing half the projected volume of the market this year, Phil Quigley of Atari—which just added Superman to its expanding game line sees record retailers as a natural outlet for the software.

E’ anche vero che la prima menzione del gioco è in un volantino della Sears del 2 Settembre 1979 dove il gioco ha un prezzo di 24,99$. Di norma questi volantini vengono distribuiti poco dopo il rilascio del gioco e il fatto che sia ancora se non a prezzo intero, quantomeno non ancora super scontato, suggerisce che sia difficile che il gioco sia stato distribuito più di un mese prima.

Ports and legacy

Superman is surely one of the most famous superheroes and one of the most exploited in movies (and of course videogames as a reflex), at least concerning DC Comics heroes. However Superman hasn’t got any sequel on Atari 2600 and it wasn’t even converted on 5200 and 7800 nor on the Atari 8-bit line of computers. We have to wait until 1985 to see him again in a videogame with the release of Superman: The Game on Commodore 64 that was also converted for a lot of different platforms. Between the second half of the 80s and the early 90s we’ve had various Superman-themed videogames until the horrendous Superman 64 in 1999. Probably due to the success of Marvel movies, Superman has been left a bit behind and there are no game in which he’s protagonist since 2006, although he’s present together with other superheroes.

Superman è di sicuro uno dei supereroi più famosi e sui quali la filmografia (e di riflesso l’industria videoludica) ha insistito maggiormente, perlomeno per quanto riguarda gli eroi della DC Comics. Tuttavia Superman non ebbe seguiti sull’Atari 2600 e neanche fu riproposto nellle console coeve: Atari non lo convertì neanche per il 5200 o il 7800 nè per la sua linea di computer 8-bit. Bisognerà apsettare il 1985 per rivedere il supereroe in un videogame, con Superman: The Game per Commodore 64 che fu convertito per un gran numero di piattaforme. Tra la metà degli anni 80 e primi anni 90 ci furono diversi giochi a tema Superman che culminarono con l’orrendo Superman 64 del 1999. Complice forse ancher il successo dei film Marvel Superman è passato un po’ nel dimenticatoio e dal 2006 non ci son più stati giochi in cui sia protagonista (anche se è presente assieme ad altri supereroi).

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