[2019 with DOS games] Planetfall / Pool of Radiance / Phantasmagoria


Hello guys,

This is the sixteenth entry of the [2019 with DOS games] column, a mini-compendium of the mandatory MS-DOS games ever released. For a big part of my life I’ve been a PC games player and I had tons of old games to play with back in the 90s. This is my homage to them.

The rules are simple. MS-DOS has been created in 1981 and was still available in computer until the early Noughties. However the release of Windows 95 acted as a break and everything before immediately became obsolete. So I can fairly tell that the DOS era goes from 1981 until 1985. [2019 with DOS games] will feature every two weeks a selection of three games, one for every five-year period (1981-1985, 1986-1990 and 1991-1995) in alphabetical order that I consider either important, ground-breaking or simply fun and easy to play. I’ll try to consider only DOS-exclusive games or in case games spread on different platforms that have the PC version as a flagship. No claim of completeness, I’m not a human encyclopedia (unfortunately…). Let’s go with letter P.


Ciao a tutti,

Questa è la sedicesima puntata della rubrica [2019 with DOS games], un mini-compendio dei migliori giochi per DOS rilasciati. Per gran parte della mia vista sono stato un giocatore da PC e avevo tonnellate di giochi con i quali giocare negli anni 90. Questo è il mio modo di omaggiarli.

Le regole sono semplici, l’MS-DOS è stato creato nel 1981 ed era ancora disponibile sui computer fino ai primi anni Duemila. Tuttavia il rilascio di Windows 95 ebbe un effetto di rottura e tutto ciò che esisteva prima, divenne immediatamente obsoleto. Per qusto posso dire con sufficiente certezza che l’era del DOS va dal 1981 al 1995. [2019 with DOS games] ogni due settimane includerà una selezione di tre giochi, uno per ogni lustro (1981-1985, 1986-1990 e 1991-1995) in ordine alfabetico che considero o importanti di per se o meritevoli per affezione personale. Cercherò di considerare solo giochi esclusivi per DOS o giochi per i quali il porting per DOS risulta essere il più importante. Non ho pretese di completezza. Sfortunatamente non sono un’enciclopedia umana. Via con la lettera P

Planetfall (1983)

  • Developer: Infocom
  • Publisher: Infocom
  • Genre: Interactive fiction

Here’s another Infocom success. When we talk about interactive fiction, the company is always a reference point and Planetfall, as many other games of the company, is shaped on the Z-machine. It received good reviews  and it’s mainly remembred by the fans for the character of Floyd, whose death made hundreds of players cry. This particular part is believed to be a small brick in the path the videogames made from being an entertaining media to works of art.

Un altro successo della Infocom. Quando si parla di avventure testuali, loro sono sempre dei punti di riferimento e Planetfall, come molti altri loro titoli è modellato zulla Z-machine. Ricevette buone recensioni ed è in modo particolare ricordato dai fan per il personaggio di Floyd la cui morte fece piangere centinaia di giocatori. Questo particolare momento è da alcuni ritenuto un piccolo passo del percorso che ha trasformato i giochi da mero strumento di intrattenimento in opera d’arte.

Pool of Radiance (1988)

  • Developer: Strategic Simulations Inc.
  • Publisher: Strategic Simulations Inc.
  • Genre: RPG

Pool of Radiance is surely one of the most influential RPGs of the 80s and it was a huge success for SSI (it sold more than 260k copies only in North America and almost 70k copies of the strategic guide. Yes, the GUIDE). The game has all of the features of the classic RPG: 6 races, 4 classes and the possibility to cusomize your character. The battle phase is represented with an isometric perspective that helps to understand the phase of the game, while in general the visual is static. Pool of Radiance won the Origins Award as”Best Fantasy or Science Fiction Computer Game of 1988″ and got extremely positive reviews; it also started a series that counts five games, being the last released in 2001.

Pool of Radiance è sicuramente uno degli RPG più influenti degli anni 80 e di fatti fu un successo strepitoso per la SSI (vendette più di 260mila copie solo in Nord America e quasi 70mila copia della guida. Sì, la GUIDA). Il gioco ha in se tutte le caratteristiche dell’RPG classico: 6 razze, 4 classi e la possibilità di personalizzare il proprio personaggio. Le fasi della battaglia sono presentate in una prospettiva isometrica che aiuta a comprendere lo svolgimento del gioco, mentre di norma la visuale è statica. Pool of Radiance vinse l’Origins Award come “Best Fantasy or Science Fiction Computer Game” del 1988 ed ebbe recensioni assolutamente positive, dando anche il via ad una serie di cinque giochi, l’ultimo dei quali del 2011.

Phantasmagoria (1995)

  • Developer: Sierra On-Line
  • Publisher: Sierra On-Line
  • Genre: Interactive Movie

In the first half of the 90s, FMV games were the future (although in the end the experiment resulted in a failure) and many software houses rushed to produce games with the inclusion of large shooting with real actors. Even Sierra On-Line, in the person of Roberta Williams, jumped in and after a long developement, released in 1995 Phantasmagoria that should have been the pinnacle of the company production, always leader in the adventure genre. It was an outstanding success: in the US it sold 300k copies in the first weekend and at the ent of the year reached 600k copies, collecting more that 20million $. In the end it reached a million copies, entering in the top-100 of the prestigious club of PC games with 6 figures sales.

Nella prima metà degli anni ’90 i giochi FMV sembravano dovessero essere il futuro (nonostante a conti fatti l’esperimento si rivelò un fallimento) e molte case si affrettarono a produrre giochi che facevano largo uso di sequenze filmate. Anche la Sierra On-Line, nella persona di Roberta Williams si gettò nella mischia e dopo un lunghissimo sviluppo, pubblicò nel 1995 Phantasmagoria che doveva essere il pinnacolo nella produzione della Sierra, da sempre leader nel comparto avventure. Fu un enorme successo: negli Stati Uniti vendette 300mila copie nel primo weekend e alla fine dell’anno si attestò sulle 600mila con un incasso superiore ai 20 milioni di $. Alla fine arrivò a sfiorare 1 milione di copie vendute, entrando nella top-100 del prestigioso club dei giochi per PC con vendite a sei zeri.

As always here are some honorable mentions:

  • Phantasie (1985)
  • Psi-5 Trading Company (1986)
  • Portal (1986)
  • Plundered Hearts (1987)
  • President Elect: 1988 Edition (1987)
  • PT-109 (1987)
  • Ports of Call (1987)
  • Pirates! a.k.a. Sid Meier’s Pirates (1987)
  • Police Quest: In Pursuit of the Death Angel (1987)
  • Paladin (1988)
  • Pharaoh’s Revenge (1988)
  • Personal Nightmare (1989)
  • Populous (1989)
  • Prince of Persia (1989)
  • Prophecy (1989)
  • Power Drift (1989)
  • Powermonger (1990)
  • Pharaoh’s Tomb (1990)
  • Pools of Darkness (1991)
  • Prehistorik (1991)
  • Prophecy: Viking Child (1991)
  • Project-X (1992)
  • Prophecy of the Shadow (1992)
  • Pushover (1992)
  • The Patrician (1992)
  • The Prophecy a.k.a. Ween: The Prophecy (1992)
  • Pacific Strike (1994)
  • Panzer General (1994)
  • Pizza Tycoon (1994)
  • Pinball Mania (1995)
  • Prisoner of Ice (1995)
  • Pyrotechnica (1995)
  • The Pandora Directive (1996)
  • Power Slave (1996)
  • Pro Pinball: Timeshock! (1997)

This is the first time that the battle is not between games of the 1991-1995 period but 1986-1990. A lot of damn good games have been released in these five years and choose only one has been very diffucult, therefore in the honorable mentions there are many many games of the period.

In chronological order, the first honorable mention is Ports of Call, a semi-indie game (when idie games didn’t even exist) that is still now after 30 years my guilty pleasure. The goal is to build a successful shipping company with some easy game mechanics; it’s addictive and it can cause severe sleep disorders if played after dinner. In the “enhanced” version there’s also the possibility to smuggle arms and secret documents and then bribe the port authorities. Brilliant.

In ordine cronologico, la prima menzione è per Ports of Call, un gioco semi-amatoriale (quando ancora gli indie games non esistenvano) che è ancora dopo 30 anni la mia passione segreta. L’obiettivo è quello di costruire da zero una compagnia di spedizioni navali di ssuccesso basandosi su alcune semplici meccanice: crea dipendenza e può provocare gravi alterazioni del ciclo sonno-veglia se giocato dopo cena. Nella versione “enhanced” è possibile anche compiere traversate contrabbandando armi o documenti segreti per poi corrompere le autorità portuali. Geniale.

Police Quest is one of the many series Sierra has produced throughout a decade, together with Space Quest, King Quest, Quest for Glory, Gabriel Knight and Leisure Suit Larry. The first game, In Pursuit of the Death Angel is from 1987 and made use of the AGI engine but a restyled 256-colors version has been released in 1992. It’s very smilar in the look of other Sierra adventures and the key factor of its success is probably the fact that it was written by an actual police officer, Jim Walls.

Police Quest è una delle tante saghe che la Sierra ha prodotto nel giro di un decennio, assieme a Space Quest, King Quest, Quest for Glory, Gabriel Knight e Leisure Suit Larry. Il primo gioco, In Pursuit of the Death Angel è del 1987 e fa uso del motore grafico AGI anche se una versione migliorata e a 256 colori fu rilasciata nel 1992. E’ molto simile nel look ad altre avventure coeve della Sierra e forse uno dei motivi del suo successo è il fatto che fu scritto da una vero ufficiale di polizia, Jim Walls.

Populous has been one of the first “god game” and for someone the real prototype of the genre, where is possible to  control the development of a civilization using your divine powers. I’ve always played more SimCity 2000 and though that Populous was an “inferior” game but now that I’m grown up I understand I was completely wwrong. Born by the genius of Peter Molyneaux, the game received a universal praise and sold a hell of copies, reaching the incredible figure of 4 millions, placing itself in the top-30 list of best selling PC games of all time.

Populous è stato uno dei primi “god game” e da alcuni definito il prototipo dl genere, dove è possibile controllare lo sviluppo di una civiltà grazie ai propri poteri divini. Ho sempre giocato più a SimCity 2000 e vedevo Populous come un gioco “inferiore” ma adesso che sono un ometto capisco quanto avessi torto. Nato dal genio di Peter Molyneaux il gioco ricevette un universale successo di critica e di vendite raggiungendo l’incredibile quota di 4 milioni di copie vendute ed è ancora oggi nella top-30 dei videogiochi per PC più venduti di tutti i tempi.

There’s nothing left to say about Prince of Persia. The Brøderbund game is a perfect example of platform/adventure Iìve always had on my PC and never completed. The original gameplay, with the time limit (60 minutes) and without the possibility to save were two of the stron points of the game, together with the classy touch of thr “doppleganger” the protagonist has to face in one of the latter levels of the game. Not to be missed.

Non c’è molto da dire su Prince of Persia che non sia già stato detto. Il gioco della Brøderbund è un perfetto esempio di avventura/platform ed è uno di quei giochi che ho sempre avuto sul PC e che non ho mai finito. L’originale gameplay, con il gioco a tempo (60 minuti) e senza la possibilità di salvare furono alcuni dei punti di forza così come il tocco di classe del “doppleganger” che il protagonista deve affrontare in uno degli ultimi livelli del gioco. Assolutamente da avere.

Here’s another guilty pleasure of mine. Pushover, a shamless product placement with a game desingned upon, is a  simple puzzle game loosely based on the domino rules. If the first level are rather boring, wait to be at 20 or so and then let me know…I’ve never completed it and I’m stuck around level 90 or so despite having tried once with my dad to sketch on paper a possible solution to advance to the next level. I’ll try again soon. And I’ll f**king make it!

Ecco un altro dei miei piaceri nascosti. Pushover, ovvero un product placement con un gioco intorno è un seplice puzzle game basato alla lontana sulle regole del domino. Se i primi livelli sono una nuia, avvicinatevi al ventesimo e ne potremo riparlare. Non sono mai piuscito a portarlo a termine, fermandomi poco oltre il 90° livello e nonostante avessi provato con mio papà a fare uno schema su carta di come si poteva riuscire a superarlo. Ci riproverò a breve. E cazzo ci riuscirò!

The Prophecy shouldn’t belong to this page since it’s sometimes known as Ween – The Prophecy, but giving the fact that this is my page and there are my rules, you get this game today. This is one of the few non-Lucas and non-Sierra point and click adventures I’ve ever played (and of course never completed). The story is quite original with the protagonist who has to complete three quests in three days to get three grains of sand to kill an evil wizard, but the game received mixed reviews between 80% and 20%.

The Prophecy non dovrebbe appartenere a questa pagina, visto che il gioco è spesso citato come Ween – The Prophecy, ma visto che qui le regole le faccio io, il gioco ve lo beccate oggi. E’ una delle poche avventure grafiche non-Lucas e non-Sierra che io abbia giocato (e che ovviamente non ho mai finito). La storia è abbastanza originale, con il protagonista che deve affrontare 3 quest in 3 giorni per ottenere tre granelli di sabbia che uccidano un mago malvagio, ma il gioco ricevette recensioni miste, con punte tra l’80% e il 20% .

Previous entries in this column:

  1. [2019 with DOS games] The Ancient Art of War / Altered Destiny / Alone in the Dark
  2. [2019 with DOS games] The Bard’s Tale / Barbarian / Betrayal at Krondor
  3. [2019 with DOS games] Castle Wolfenstein / Cadaver / The Chaos Engine
  4. [2019 with DOS games] Dragonworld / Dangerous Dave / Doom
  5. [2019 with DOS games] Enchanter / Elvira: Mistress of the Dark / Eye of the Beholder
  6. [2019 with DOS games] F-15 Strike Eagle / Future Wars: Adventure in Time / Flashback
  7. [2019 with DOS games] GATO / Gobliiins / Guilty
  8. [2019 with DOS games] The Hobbit / Hero’s Quest: So You Wanto to Be a Hero / Heretic
  9. [2019 with DOS games] In Search of the Most Amazing Thing / Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure / Innocent Until Caught
  10. [2019 with DOS games] Jumpman / Journey / James Pond 2 – Codename: RoboCod
  11. [2019 with DOS games] King’s Quest / Knight Orc / Knights of Xentar
  12. [2019 with DOS games] Lode Runner / Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards / Lure of the Temptress
  13. [2019 with DOS games] Microsoft Adventure / Maniac Mansion / Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
  14. [2019 with DOS games] Nine Princes in Amber / Neuromancer / The Need for Speed
  15. [2019 with DOS games] Oil’s Well/ The Oregon Trail / The Orion Conspiracy

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