[The 2600er] Crystal Castles


Copyright: 1984

Release Date: April 1984

Developer: Atari

Publisher: Atari

Deisgner: Robert Vieira (Sound), Michael Kosaka (Graphics), Peter C. Niday (Programmer)

Code: CX26110

Description

Crystal Castles came out in the middle on the video game crash in 1983. The original game benefitted from the power of the arcade cabinetas and showed a polished and clean trimetric view. The goal of the game is to guide the beat Bentley collecting gems through 37 different castles and 9 levels. Traducing a perfect isometric view on the Atari 2600 wasn’t an easy task, but despite the tremendous limitations of the hardware the final result is definitely not bad, although very different from the aracde original. Crystal Castles was also one of the first arcade games with an actual end so it doesn’t end with a kill screen and doesn’t loop indefinitely

Below you find other two images related to the game: the back of the box and the label of the cartridge itself.

We read from the back of the box:

Bentley Bear is trapped in CRYSTAL CASTLES, home of Berthilda the Witch and her evil cronies. To escape he must harvest all the gems in each castle while avoiding the deadly touch of the castles’ inhabitants. Watch for the magic hat. As long as he’s wearing it, Bentley is invincible. But look out! If Bentley isn’t careful, the evil creatures will turn him into bear stew!

Sources

The scheduled April release date is confirmed by Atari Magazine Volume 2 N. 5 of March-April 1984, the last issue of the mag.

On page 19 of the same catalog there’s another reference to the game

For 1988 release on the 8-bit computers, in particular on the Atari XEGS, Crystal Castles was cited again, and it was still available for order for the ageing 2600.

After this release, we can even find a review of 1989 that covers the XEGS port of the game, but refers also the the original 2600 port. The XEGS version was probably the most advanced of the many ports of the game (even because it came out 5 years after the original release) and it’s almost arcade perfect.

Ports and legacy

Crystal Castles was originally released in the arcades in 1983 and due to the video games crash saw the light of day on the console only the year after. In the following years it was ported on most of the Atari machines: on the Atari ST in 1986 and on their 8-bit line of computers (plus the XEGS) in 1988. Crystal Castles was also ported on the most important micros of the 80s, namely Commodore 64 in 1985, BBC Micro, ZX Spectrum, Amstrad CPC and Acorn Electron in 1986; a version of the game (the earliest of them all) was also released for the Apple II in 1983.

Crystal Castle has got no sequels but in more recent years was included in the compilations Atari Anniversary Edition for PS1, Dremcast, Windows and GBA between 2001 and 2003 and Atari Vault on PC in 2016.

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11 Comments Add yours

  1. redbavon says:

    Favoloso arcade! La versione VCS fa quello che può e all’epoca era un risultato accettabile, considerando anche che il joystick dell’Atari non era minimamente paragonabile alla trackball presente sull’arcade. Mi sono sempre rammaricato che non sia mai stata pubblicata una versione per l’Amiga, che con un gioco dal controllo analogo, Marble Madness, aveva fatto faville con una conversione “arcade perfect” anche nel feeling dei controlli grazie al mouse (una trackball rovesciata in pratica). Di certo la grafica isometrica all’epoca faceva già esclamare “Wow!” e il gioco tipicamente di labirinto alla Pac-Man era qualcosa di confidente per i videogiocatori. Aggiungi il personaggio “cute” e l’atmosfera sul “dark” andante e il capolavoro è servito! Giocato in sala-giochi (non era per niente facile), l’ho provata in emulazione e anche nella versione casalinga su una console Atari Flashback. La versione VCS non regge ai troppi anni sul groppone. Meglio l’emulazione arcade. Sia sempre benedetta.

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    1. benez256 says:

      Io purtroppo non ho mai avuto il piacere di provare l’originale arcade e dubito che mai ci riuscirò. Ovvio il VCS non è propriamente una macchina da guerra ma sí, il risultato è accettabile, ci sono stati giochi isometrici convertiti in modo decisamente peggiore (vedi Q*bert per Vic-20)

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      1. redbavon says:

        Dubito anche io che potrai giocare all’arcade. Si trova in giro a circa 1200 dollari escluse (salate) spese di spedizioone, IVA e tasse doganali. Diciamo che puoi spendere meglio questi soldi 😂

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      2. benez256 says:

        Per quella cifra mi ci compro un bel Neo Geo AES più un bel tesoretto di titoli 🙂

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      3. redbavon says:

        Io Saturn “all region” con una scagionata di titoli, PC Engine Duo (ma va bene anche liscio) e ci viene fuori pure una NES! 😂 il problema è solo: dove li metto? Sotto la TV ho già un sovraffollamento da metro alle ore di punta nelle stazioni di scambio!

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      4. benez256 says:

        In effetti anche un bel Duo non sarebbe male…e visto che sono tanti soldi magari buttiamoci dentro qualcosa di particolare, tipo un bel 3DO…

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      5. redbavon says:

        Oddio il 3DO lo trovi tra i 150-200 euro ma non saprei proprio cosa farci girare se non qualche titolo visto che quasi tutto è stato convertito per PSX e Saturn, con risultati anche migliori.
        Vado al rilancio con Mega CD e un Atari Jaguar.

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      6. benez256 says:

        Vedo il Mega CD e il Jaguar. Non rilancio perchè rimangono fuori cose più datate o introvabili, tipo il PC-98 e l’FM Towns Marty con il loro carrozzone di giochi giapponesi (di cui una buona fetta con donnine disinibite)

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      7. redbavon says:

        Passo il PC-98 ma FM Towns tutta la vita (per giunta aveva un’estetica favolosa per l’epoca e ci girava anche qualche conversione arcade fuori parametro, se non ricordo male)

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      8. benez256 says:

        Sia l’FM Towns che il Marty sono due belle bestie, peccato siano praticamente introvabili a prezzi umani. Solo alcune volte ho trovato online dei Marty tra i 200 e i 300 euro ma non saprei proprio cosa farci visto che i giochi sono anche loro ahimè duri da reperire…

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  2. Red Metal says:

    A lot of people would assume that Banjo-Kazooie was the first game to have a bear protagonist going up against a witch antagonist. They’d be wrong because this game predates it by more than a decade.

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